AM 120

Ennen joutui moponuori käymään 6 tuntia teoriaa ja 2 tuntia ajo-opetusta liikenteessä. Ajokorttikoulutuksen uudistus astui voimaan 1.7.2018. Sen myötä liikenteen teoriaopetus väheni ja käsittelykokeen osaaminen korostui. Erityisesti tämä uudistus koski mopon tai traktorin tuoman vapauden perään haikailevaa nuorisoa.

Mopon tai traktorin kuskiksi haaveileva käy 4 tunnin teoriaopetuksen. Opetus järjestetään webkameran välityksellä suoraan kotiin. Ei tarvitse lähteä erikseen autokoululle teoriaa opiskelemaan. Teoriaopinnot pitävät sisällään yleistä liikenneopetusta, sama teoriaopetus on myös B-korttia ajavalle. Ei se kiinnosta 15 vuotiasta, joka on kotona tietokoneen ääressä, samalla voi tehdä kännykällä kaikkea muuta. Riittääkö nuoren keskittymisinto tällaiseen opiskeluun? Hyvää on tarjota samanarvoinen palvelu syrjässä asuville, mutta ei tämä korvaa kunnon ihmiskontaktia.

Kun 4 pakollista tuntia on kulunut, niin oppilas lähtee katsastuskonttorille veikkaamaan teoriakokeeseen. Tähän mennessä 15 vuotiaan nuoren ei ole vielä tarvinnut koskea joko traktoriin tai mopoon, koska pakollisesta ajo-opetuksesta luovuttiin uuden ajokorttiuudistuksen myötä. Ainahan voi ostaa nuorelle ajo-opetusta, mikä ei ole pakollista. Uudella lailla saatiin myös mopokortti halvemmaksi, kun luovuttiin pakollisesta ajokokeesta, joka on korvattu käsittelykokeella. Käsittelykoe on suppea eikä vastaa todellista liikenteessä ajamista.

Kuka kantaa vastuun, jos onnettomuustilastot rumenevat tämän lain myötä? Väärin on syyttää autokoulun henkilökuntaa, he vain noudattavat lain kirjainta. Myöskin mopokortin halvennus otetaan takaisin Trafin tutkintomaksuina, koska ei nuori läpäise kovin helposti teoriakoetta näin pienellä tuntiopetus määrällä. Toki se kasvattaa nuoren motivaatiota opiskella tai sitten lannistaa nuorta, joka on herkässä iässä koska luulee olevansa niin tyhmä, ettei läpäise helppoa teoriakoetta, johon tarvitsee vain olla 4 tuntia tietokoneen äärellä. No, saatiinhan ainakin tällä toimenpiteellä työttömyystilastoja kaunistettua koska Trafi joutui palkkaamaan lisää henkilöstöä näitä koeasioita järjestelemään.